Légy' sportos, kiegyensúlyozott, aktív a várandósság előtt, alatt és után!

A várandósság nem betegség - avagy így maradj fitt és aktív a terhesség alatt és pici babával

2017/11/02. - írta: SportosMami

 

Régi tévhit, hogy a várandósság idején minden körülmények közt kímélni kell magát az anyának. Ha a fogantatás előtt is aktív, sportos életet élt, akkor azt a pocaklakóval is folytathatja.

Ennek persze vannak bizonyos feltételei: 

1) Egészséges, problémamentes terhesség

Ha minden rendben van a picivel és veled akkor nincs más hátra, mint előre, folytasd nyugodtan azt a sportos életet, amit eddig is.

 

a_varandossag_nem_betegseg_1.png

A fotók a szerzőt ábrázolják. Készítette:Kiss László és Bordács Melinda

 

2) Szülészorvost tájékoztasd a szándékodról

Azaz mondd el neki, hogy neked olyan terveid vannak, hogy végig, vagy ameddig lehet, aktív maradsz.

3) Mindig figyelj a tested jelzéseire

Bármennyire is pici az utód, fogadd el, hogy átvette a tested felett az irányítást. Igen, tudom, végre felnőttél, a szüleidnek már maximum csak véleményük lehet arról, hogy mit és hogyan csinálsz, de most jó pár év szabadság után ismét elszámolási kötelezettséged van. A saját tested és a benne növekvő gyermek felé. Nem, vagy nem mindig csinálhatod már azt, amit te akarsz. Ha pedig olyat teszel, ami a gyermeknek nem tetszik, üzenetet küld neked, amit minden alkalommal hallj meg! Mert nem véletlenül küldi. Ha fáradt vagy, nem esik jól egy gyakorlat, vagy szúró, fájó érzést tapasztasz sport közben, akkor azonnal hagyd abba és pihenj. 

hands-2568594_340.jpg

4) Ha eddig nem sportoltál, ne a két csík megjelenésekor rohanj az edzőterembe, hogy "jajj, csak el ne hízzak közben..." 

Ha már eldöntöttétek, hogy jöhet az utód, vagy esetleg még csak kósza gondolatként merült fel bennetek, akkor kezdj el rendszeresen edzeni. Hiszem és vallom, hogyha ebben is tudatos vagy, mint manapság már oly' sok mindenben azok vagyunk, és felkészíted fizikailag is a testedet a kis élet befogadására és kihordására, akkor sokkal könnyebb lehet a teherbeesés, a várandósság időszaka, a szülés és azt követő regeneráció is.  

De ha előtte nem sportoltál rendszeresen (értsd: kb. 1 éven keresztül, rendszeresen, heti 2-4 alkalommal.  A "hébe-hóba", illetve a heti 1 edzés nem számít annak.) akkor ne most kezd el! 

Ha ezek megvannak, akkor mehet a menet, de itt sem akárhogy, hiszen jó néhány szabályt be kell tartanod sportolás közben.

1) Ha csoportos órákra, személyi edzőhöz jársz, tájékoztasd az edződet a várandósság tényéről.

Tudom, hogy nagyon sokan babonásak, és nem szeretnék világgá kürtölni a tényt, hogy jön a kis trónörökös, de a fitness edződet mindenképpen tájékoztasd róla. Ő akkor mutatni fog neked alternatívákat, hogy valóban biztonságban legyetek mozgás közben. 

2) Az első trimeszterben TILOS az ugrálás és a hasizom erősítő gyakorlatsor. 

Addig,amíg az embrió nem ágyazódik be teljesen a méh falába, addig az ugrálással, rázkódással járó sportokat, tevékenységeket kerülni kell. Általánosságban elmondható, hogy az 9 hónap alatt figyelni kell a pulzusra is, hogy ne menjen 130 fölé. Azaz részesítsd előnyben a low-impact, azaz az alacsony intenzitású mozgásformákat. 

7807500394_102ff71c4f_z.jpg

3) A harmadik trimeszterben nem ajánlott a squat, lánykori nevén a guggolás. 

Ilyenkor ugyanis lefele préseled a gyereket, és idő előtt beindulhat a szülés. 

4) Nem lehet eleget hangsúlyozni, figyeld a tested jelzéseit! 

Nem most kell megváltanod a világot... Ráérsz akkor, ha vége van a gyermekágyas időszaknak. Csináld azt, mi jól esik. Mert ami neked jól esik,  a babának is jól fog! Legyél sokat a szabadban, sétálj, táncolj, élvezd az életet! 

Ha pedig már kibújt a kisbaba, akkor neki lehet állni a regenerációnak. 

De csak az első 6 hét, a gyermekágyas időszak után. 

Addigra ürül ugyanis ki a szervezetedből az izomlazító hormon, melynek hatására meglazultak az izmaid, elmozdultak a csontjaid és elfért (uh, hova is, hogyan is) a gyermek. Körülbelül addigra rendeződnek vissza a csontok is. Ha idő előtt állsz csatasorba, nagyon nagy lehet a sérülésveszély, így semmi esetre sem ajánlom. 

Ez az idő ahhoz is kell, hogy összeszokjatok, megismerjétek egymást. Lesz még időd visszanyerni a formád. Most az anyává érés időszaka van. Mert az anyaság nem olyan dolog, ami a szüléssel együtt jön. Lelki küzdelmek, vívódások sora ez, folyamatos fejlődés, felismerések, átértékelések jellemzik. A szüléssel nem csak a gyerek születik meg, de te mint anya is. 

Ezen időszak után lehet ismét felvenni a kesztyűt és megkezdeni a szervezet rehabilitációját. Szépen, fokozatosan kell és lehet, semmit sem túlerőltetve. 

Ha császárral szültél a rehabilitációs időszak 12 hét, a nagy hasi műtét jellege miatt. 

 

untitled_design.png

fotót készítette: Bordács Melinda

 

Válassz olyan óratípust, ahol melletted lehet a gyerek és próbálj meg a lehető legtöbbet vele tornázni. Te számára egy példa vagy. Másol téged! Ha azt látja, hogy sportolsz és szereted, akkor ahogy cseperedik, úgy egyre jobban ő is becsatlakozik, egyre több mindent fog veled csinálni. Tudom, hogy ez sokkal nehezebb kivitelezni, mint nekem leírni. De hidd el, százszorosan, ezerszeresen meg fog térülni ez az idő is.

Az ő életének is szerves része lesz a sport. Szerintem annál nagyobb ajándékot nem is adhatsz neki, mint a sport szeretete. Ha természetes lesz számára, akkor megóvhatod a mozgásszegény életmód okozta  betegségektől, jobban fogja tudni kezelni a stresszt, nem lesz depressziós, tudni fogja a határait, tudni fogja feszegetni azokat, erősebb lesz az immunrendszere. Kell ennél több? És nem csináltál mást, csak együtt tornáztatok! Jó példát mutattál neki! 

 

A várandósság után szeretnél ismét sportos, aktív életet élni? Szeretnéd megtalálni az egyensúlyt anyaként? Sosem sportoltál még a terhesség előtt, de szeretnél kialakítani egy egészségesebb életformát? 

 A most megjelent okosnaptáram segíthet neked ebben. Ezt a naptár kifejezett picibabás anyukáknak alkottam meg, hogy (újra) megtalálhassák az egyensúlyt, felvehessék a mozgás fonalát és a mozgalmas napjaikba sikeresen beépíthessék a sportot. Ha szeretnél róla többet megtudni, kattints a képre! 

my_escape.png

Ha tetszett a cikk, kérlek, hogy oszd meg barátaiddal is! 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sportosmami.blog.hu/api/trackback/id/tr313145664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fénycsepp 2017.11.03. 07:39:52

Jo írás, a squat leánykori neven felnevettem :)