Légy' sportos, kiegyensúlyozott, aktív a várandósság előtt, alatt és után!

Kismama vagy? Íme 33 ok, miért sportolj a várandósság alatt is

2018/01/04. - írta: SportosMami

A várandósság nem betegség! Ezt már régóta tudjuk. Azt is, hogy a rendszeres sport rendkívül jó hatással van az emberi szervezetre, hiszen mozgásra lettünk teremtve! 

A várandósság alatt is lehet természetesen sportolni, de egy-két dologot azért nem árt szem előtt tartani:

1) Ne akkor kezd el a mozgást, amikor kiderült, babát vársz. Ha előtte soha, vagy nem rendszeresen (legalább 1 éven keresztül heti 3 testedzés minősül rendszerességnek)  sportoltál, akkor majd a várandósság után kezdj neki.

2) Ha előtte rendszeresen sportoltál, és folytatni szeretnéd, minden esetben tájékoztasd erről az orvosodat és csak akkor folytasd, ha rábólintott! 

3) Ne várd, hogy ugyanolyan teljesítményre leszel képes, mint a baba előtt. Bármennyire is pici, felborítja az egész szervezeted működését, így minden alkalommal figyelj a tested jelzéseire! Ha nem esik jól a sport, vagy egy-egy mozdulat, belenyilal a fájdalom a hasadba, akkor inkább hagyd abba! 

pregnant-2568395_1920.jpg

Ha az összes fent említett szempontot figyelembe vetted, akkor indulhat a mozgás! 

 

Miért tedd? 33 indokom van rá! 

 

1) Kevesebb kiló mászik fel rád

Egy tanulmány kimutatta, hogy 4 kg-val kevesebbet szednek fel azok a kismamák, akik a várandósságuk alatt rendszeresen mozogtak. Ez bizony egy igen jelentős szám, igaz?

2) Könnyebb lehet a várandósság és a szülés

Ez persze nem garantálható, de az tény, hogy a 9 hónap és a szülés egy igen erőteljes izommunka. Ahogy növekszik benned a kis élet, úgy egyre jobban elhúzza a súlypontodat, egyre jobban megterhelve ezzel a gerincedet. A plusz súly a lábaidra is hatással van. Ha edzett, erős izmokkal rendelkezel, akkor erre az extrém terhelésre is jól fognak reagálni. Az erős hasizmok általában jól regenerálódnak, így kisebb az esélye a nyitva maradt hasizomnak is (rectus diastasis).

A szüléskor pedig nagy jelentősége van annak, hogy tudd, mely izmokat kell aktivizálni a tolási szakaszban. 

3) 27%-al csökkenhet a terhességi cukorbetegség kialalkulásának kockázata

A terhességi cukorbetegség három dolog miatt is veszélyes lehet.

      a) A várandósság után megnőhet a kockázata a II-es típusú diabétesz kialakulásának. 

      b) Nagy súlyú baba születhet. 

      c) Koraszülést idézhet elő

Persze a mozgás nem jelent garanciát arra, hogy nem alakul ki a cukorbetegség, mert ebben (is) közrejátszanak a gének és az életkor is.

4) Az érzelmi hullámvasút kilengései kisebbek lehetnek

Azok az anyukák, akik aktívan sportoltak, jobb érzelmi állapotról számoltak be, kisebbek voltak a kilengéseik, mint az ülő életmódot folytató társaiknak. 

7807500394_102ff71c4f_z.jpg

foto: CCFoodTravel.com on Visualhunt.com / CC BY

 

5) Csökken a hátfájás kialakulásának kockázata

A várandósok 2/3-a számol be, főleg a III. trimeszterben, valamilyen hátfájásról.  A vizi sportok, illetve a jóga és a pilates nagyon hasznosak lehetnek ezek megelőzésében illetve "kezelésében". 

6) Megelőzhető a székrekedés

Az izomlazító hormonok hatására a bélmozgás is lelassul. A rendszeres testmozgás és a rostban gazdag élelmiszerek fogyasztása, illetve a megfelelő mennyiségű folyadék (jellemzően víz) fogyasztása nagyban hozzájárul a jó emésztéshez. 

7) A mozgás energetizál

Azokon a napokon, amikor úgy érzed, hogy annyi energiád sincs, hogy felemeld a telefonod, jó ötletnek tűnhet  egy 10-15 perces séta a szabad levegőn, amely felpörgethet és jobb kedvre deríthet. 

8) Ennyire még sosem voltál hajlékony! 

Az izomlazító hormok gőzerővel dolgoznak! Ennek vannak előnyei is! ;-) Szuper hajlékony lettél! Használd ki, végezz jóga gyakorlatokat. De vigyázz! Ilyenkor nagy a sérülésveszély is! Ne nyújtsd túl magad! 

9) Elkerülhető a fogós szülés, a császármeteszés vagy más, azonnali beavatkozást igénylő szülés

Egy tanulmány szerint a rendszeres testmozgást végzők körében 75 %- al csökkent a fogóval történű szülés, 55%- al a gátmetszés kockázata, illetve négyszer kevesebb a császármetszés aránya.

10) Nagyobb az esélye a "karcsú" babának

Azok a gyerkek, akiknek az anyukája a terhesség alatt cukorbetegséggel küzdött nagyobb eséllyel lehetnek túlsúlyos újszülöttek, majd pedig óvódások, illetve későbbi életükben gyakrabban alakul ki náluk diabétesz. Azzal, hogy mozogsz, mindezek kockázata jelentősen csökkenhet! 

11) Sokkal fittebb lehetsz középkorúként

Egy tanulmány szerint, mely 20 éven keresztül követte a várandós nőket, kimutatta, hogy azok, akik a várandósság alatt is rendszeresen mozogtak 3 km-t 2,5 perccel gyorsabban futottak le, mint azok, akik nem sportoltak a terhesség alatt. Továbbá sokkal rendszeresebben és többet mozogtak középkorúként is. 

12) Pozitív megerősítésekre és figyelemre tehetsz szert

Mindenki elismerően mosolyog, aki egy kismamát mozogni lát. Az edzőtermben senki sem lesz annyira népszerű, mint te, miközben bicepszezel! ;-)

13) Inkább fogod magad dögös, pocaklakós anyukának érezni, mint egy partra vetett bálnának

 Saját bevallásuk szerint is pozitívabb a testképük azoknak, akik a 9 hónapot végigtornázták. 

14) Lerövidülhet a vajúdási idő

Szintén egy tanulmány szerint, azok a nők, akik mozogtak a várandósság alatt és természetes úton szültek az átlagos vajúdási idejük 4 óra 24 perc volt. Azok a kismamák, akik inaktívak voltak, 6 óra 22 perc. 2 óra különbség vajúdás közben (is) hihetetlenül sok idő! 

15) Megtanulsz lazítani

A kismama jóga megtanít helyesen lélegezni, meditálni és kiélvezni a pillanatot. Épp ezért segíti az ellazulást. Tapasztalatból tudom, ez hihetetlen nagy segítséget jelent vajúdáskor! 

 

szeretnel_majd_a_babad_mellett_is_sportos_lenni.png

 

16) Ha vizi sportokat űzöl, tied lehet a súlytalanság érzése

Milyen jó érzés lebegni a habok között, ahol nem kell a  gravitáció ellen dolgoznod, nem kell neked tartani a hasad, hiszen megteszi ezt helyetted a víz! Különösen láb és hátfájósoknak ajánlott, de bárkinek jó, aki szeretne ilyen módon relaxálni. 

17)  Megelőzhető a lábduzzadás

A várandósság alatt a szervezet több vizet tart vissza, hiszen sokkal több folyadékra van szüksége, mint normál állapotában.  FONTOS!!! Ha vizesedsz, nem az a megoldás, hogy nem iszol! Sőt! Napi 3-5 litert kell meginnod, hiszen a vese folyamatos működésére van szüksége, hogy a felesleges víz távozni tudjon. A sport segítségével a felpörgetheted az anyagcserédet, felpezsdül a véred, és könnyebben tud távozni a folyadék is. 

18)  Kisebb lehet az esélye a reggeli rosszulléteknek

Az első trimeszterben nagyon sok kismama szenved a reggeli rosszullétektől. Sokan számoltak be arról, hogy edzés után elmúlt ez az émelygés, vagy legalábbis elterelődött egy időre a figyelme róla. 

19) Növelheted gyermeked atletikus képességeit

A mozgás nem csak rád, de a benned növekvő gyerekre is jó hatással van. 20 éven keresztül figyeltek meg olyan babákat, akiknek az anyukája rendszeresen sportolt várandóssága alatt. Megállapították, hogy ezek a gyerekek sport területén jobban teljesítettek azon társaiknál, akiknek az anyukája nem sportolt. 

20) Szülés után gyorsabban visszaáll az egyensúly

Azok, akik rendszeresen sportoltak, szülés után gyorsabban visszarázódnak a "rendes kerékvágásba", aktívabb közösségi életet élnek, rendszeresen nem mozgó társaikkal szemben. Arról nem is beszélve, hogy sokkal gyorsabb lehet az izmok regenerációja is! 

21) Egészségesebb és könnyebb lehetsz, mire a gyereked főiskolára megy

Azok a nők, akik kismamaként sportoltak, 20 év múlva átlagosan 3-5 kg-val lettek nehezebbek, míg nem mozgó társaik 9-12 kg-ot szedtek fel. A folyamatosan sportolók kisebb koleszterin szinttel és alacsonyabb nyugalmi pulzussal rendelkeztek. 

 22) A teljesítmény nyújtotta öröm és magabiztosság végigkiséri az életed

Egy kiadós edzés után az " Ide nekem az oroszlánt is " érzés felbecsülhetetlen és mindig elkisér! 

23) A babának IS egészségesebb szíve lehet

Mivel a mozgás során felpezsdül a vérkeringésed, az ő vérkeringését is felgyorsítod, hiszen  egy vérkörön vagytok. Ezáltal sokkal egészségesebb lehet a szíve. 

24) Ha dohányzol, a mozgás segíthet a leszokásban

Egy kisebb felmérés eredményeként a dohányzó terhes nők arról számoltak be, hogy a mozgás erőt, magabiztosságot adott nekik a leszokáshoz, csökkentette a cigaretta utáni vágyukat, növelte az energiájukat és segített nekik "nem dohányzóknak" érezni magukat.

 

kepernyofoto_2018-01-04_18_44_34.png

25) Jobban tudsz aludni

Saját bevallásuk szerint és az én tapasztalatom szerint is, azok a nők, akik sportoltak, gyorsabban elaludtak, nyugodtabban, hosszabban és pihentetőbben aludtak. 

26) Kismamás csoportos órán találkozhatsz más kismamákkal is

Eszmét és telefonszámot cserélhettek, megbeszélhetitek az épp' aktuális történéseket, amikor a gyerekek kibújtak, összejárhattok ismét. Nem leszel egyedül a gondolataiddal, hasonló helyzetben lévő anyukákkal meg tudsz mindet beszélni. Igazi kincsek az ilyen barátságok! 

27) Elkerülheted a preeklapsziát, mint a koraszülések első számú okozóját.

A preeklapszia vagy más néven EPH gesztózis, egy, csak a terhességkor megjelenő betegség, mely magas vérnyomással, fehérjevizeléssel és ödémával jár. Ez a betegség azért veszélyes, mert koraszülést okozhat. A mozgás csökkenti a vérnyomást, az ödéma kialakulásának kockázatát is. 

28) Megelőzhető a depressszió

 Ez különösen igaz, akkor, ha szabadban sportolsz, hiszen a fény antidepresszáns hatású. A kismamák 12-20%-a számol be depresszív tünetekről, mely felületes alváshoz és szülés utáni párkapcsolati zavarhoz vezethetnek. 

29) Magabiztosabbnak érezhed magad. 

Akkor, amikor a világ a feje tetejére áll, sosem tudod, hogy épp sírni vagy kiabálni fogsz, és mindig változik valami, a rendszeres, heti edzés kapaszkodót, állandóságot adhat az életedben.

30) Még jobban fogsz kinézni

Minden terhes nő sugárzik, csodálatos! A mozgás az arcodban lévő erek vérellátását is fokozza, így erre a ragyogásra még egy lapáttal rátesz! 

31) Okosabb lehet a babád

Egy felmérés szerint, azoknak a gyerekeknek, akiknek az anyukája kismamakánt tornázott, jobb a memóriájuk, jobban teljesítenek az intelligencia és nyelvi teszteken.

32) Kipróbálhatsz új dolgokat

A várandósság sokszor rákényszerít arra, hogy új dolgokat próbálj ki. Például az úszást, ha régen futottál, vagy a Wii Fit Ski-t, snowboardozás helyett. ;-)

 33) Erősödik az immunrendszered

A mozgás hatására erősödik az immunrendszer. Felére csökkentheted például a megfázásos betegségeid számát.

 kepernyofoto_2018-01-04_22_40_03.png

Íme az 5 legjobb mozgásforma kismamáknak:

 

Séta: Erősíti a szív és érrendszert, illetve a tüdőt

Úszás: Erősíti a szív és érrendszert, a tüdőt, csökkenti a hátfájást

Kismama pilates: Erősíti az egész testet, főleg a core izmokat

Súlyzós edzés: Növeli az izomerőt, formálja az izmot.

Kismama jóga: Növeli az erőt, a kitartást és megtanít relaxálni.  

 

forrás: fitpregnancy.com

 

Nagyon jó babavárát, könnyű szülést, és csodálatos, boldog babázást kívánok neked! 

 

Ha tetszett a cikkem, kérlek, hogy oszd meg várandós barátnőiddel is! 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sportosmami.blog.hu/api/trackback/id/tr8113549259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.